300x400_SF_chia

Hyvän Olon Chiansiemen – Luomu 250g

14,95 €


Tuotekuvaus

Chia (Salvia hispanica) on eräs monikäyttöisimmistä superfoodeista. Pienet siemenet voi käyttää sellaisenaan tai ne voi liottaa vatsaa helliväksi geeliksi.

Chia on Meksikossa ja Guatemalassa viljelty autiomaassa kukkiva kasvi, jonka jo Maya- ja atsteekkikulttuurit tunsivat ja jonka siemeniä he käyttivät ja käyttävät edelleen vielä tänäkin päivänä. Länsimaisille ihmisille chia on tullut tunnetuksi vasta vajaat 30 vuotta sitten Argentiinassa aloitettujen viljelytutkimusten seurauksena. Sana ”chia” tarkoittaa voimaa ja tarinan mukaan pienistä ruskean-, mustan- ja valkoisenkirjavista siemenistä sai kestävyyttä vaativiin olosuhteisiin ja taisteluihin. Tänä päivänä monet kestävyysurheilijat ovat lisänneet Chiansiemenet ruokavalioonsa.
Luonnollisesti muutkin kuin urheilijat hyötyvät näistä monipuolisista pienistä siemenistä, sillä esim. niiden rasvahappokoostumus on erinomainen ja kasvikunnan edustajaksi niissä on erittäin paljon omega-3 –rasvahappoja. Siemeniä liottamalla saadaan myös hyvä vaihtoehto pellavansiemenille. Siemenet imevät itseensä jopa yhdeksänkertaisen määrän nestettä vain n. 10 minuutissa eikä liotusta yön yli välttämättä tarvita. Chiansiementen ravintoarvo on myös parempi kuin pellavansiemeneillä.

Käyttö:
Hyvän Olon Chiansiemen on luomua – käsittelemättömiä, kuorellisia kokojyviä, jotka eivät maistu juuri miltään. Siksi niitä onkin helppo lisätä sekä suolaisiin että makeisiin ruokiin.
Chiansiemeniä voi syödä sellaisenaankin, vaikka yleensä niitä käytetään juomien ja ruokien lisäkkeenä. Siemeniä voi lisätä mm. muroihin, kastikkeisiin, vanukkaisiin, vihannes- ja riisiruokiin, uuniruokiin ja jogurtteihin. Koska chiansiemenet sitovat nestettä, ne sopivat esimerkiksi erilaisiin leipätaikinoihin ja piirakkapohjiin. Keittoihin ja kastikkeisiinkin niitä voi lisäillä, sillä siemenet liukenevat nesteen seassa miltei huomaamattomiin. Chiansiemenet toimivat painonpudotuksessa hyvänä lisänä, koska ne saavat olon tuntumaan kylläiseltä. Siemenet sopivat hyvin myös gluteenittomaan ruokavalioon.

Annostus:
Veteen sekoitettuna (9:1) ne muodostavat geeliä kuten pellavansiemenet. Chiansiemeniä ei tarvitse rikkoa paremman imeytyvyyden takia. Pellavalle tai sinapin siemenille allergisten henkilöiden, samoin kuin verenohennuslääkkeitä käytettäessä, chiansiementen käyttö tulee aloittaa varoen ja pienillä kerta-annoksilla. Ravitsemuksellisena lisänä Hyvän Olon Chiansiemen on kuitenkin mitä parhain tuttavuus. Parista ruokalusikallisesta saa 139 kaloria, 4 g proteiinia, 9 g rasvaa, 12 g hiilihydraatteja ja 11 g kuitua sekä vitamiineja ja kivennäisaineita, kuten kalsiumia sekä antioksidantteja. Päivittäin siemeniä ei kuitenkaan tulisi syödä enempää kuin pari isohkoa ruokalusikallista (15 g).

Alkuperämaa: Peru

Pakkauskoko: 250 g

Verkkokauppaan pääset täältä